Τετάρτη 22 Δεκεμβρίου 2010

«…Euro 4/5…ABS…»



Μύθοι και Πραγματικότητα

Σε μια πρώτη προσέγγιση των σοβαρών προβλημάτων που αντιμετωπίζει ο κλάδος των μεταχειρισμένων επαγγελματικών οχημάτων, ο κ Νίκος Ασημομύτης ( Μέλος της Π.Ε.Α.Α «Πανελλαδική Ένωση Εισαγωγέων Αυτοκινήτων»), προσπαθεί να συμβάλλει στην λήψη αποφάσεων που θα οδηγήσουν στην ανάπτυξη και όχι στην εξαθλίωση και τελικά την εξαφάνιση του κλάδου του. Τα προβλήματα είναι πολλά και οι πιέσεις που ασκούνται ακόμη περισσότερες, αλλά η ελπίδα ότι θα έρθουν καλύτερες ημέρες αν ληφθούν οι σωστές αποφάσεις δεν χάνεται. Ειδικότερα:

Στα πλαίσια της προστασίας του περιβάλοντος , εκδίδονται οδηγίες καθορισμού του επιπέδου εκπομπής ρύπων των οχημάτων. Δεν διαφωνεί κανείς, ότι η προστασία του περιβάλλοντος είναι υποχρέωση όλων μας. Όμως, όταν οι οδηγίες αυτές (Euro 3/4/5), διαδραματίζουν σημαντικό και καταλυτικό ρόλο στην διαμόρφωση πλαισίων λειτουργίας επαγγελματικών κλάδων με άμεσο οικονομικό αντίκτυπο στις δραστηριότητες των επαγγελματιών, οι αρμόδιοι πρέπει να δείχνουν μεγαλύτερη προσοχή στη διαμόρφωση αυτών των πλαισίων. Η απόφαση υιοθέτησης μίας αυστηρότερης προδιαγραφής Euro, θα πρέπει να συνοδεύεται από αντίστοιχη μελέτη που θα αποδεικνύει την ουσιαστική και μεγάλη διαφοροποίηση από την προηγούμενη καθώς και την δυνατότητα εφαρμογής της στα επαγγελματικά οχήματα, με το λιγότερο δυνατό κόστος για τους επαγγελματίες (κάτι που είναι προς όφελος και των υποψήφιων αγοραστών και του κράτους). Η νέα τεχνολογία προσφέρει οφέλη, αλλά έχει και μειονεκτήματα.

Ν.Α. « Περιμένουμε να δούμε πιο θα είναι το καταληκτικό Euro, που θα εκδοθεί σε συνεργασία με τις αυτοκινητοβιομηχανίες. Επενδύεις χρήματα και κόπους μιας ζωής και έπειτα με την έκδοση μιας οδηγίας π.χ.Euro 4/5, μένουν τα φορτηγά και τα οχήματα καθηλωμένα με τεράστιες οικονομικές επιπτώσεις και για τους εμπόρους αφού δεν μπορούν να διαθέσουν τα οχήματά τους και για τους υποψήφιους αγοραστές που θα πρέπει να κατευθυνθούν σε ένα όχημα με μεγάλο κόστος απόκτησης και συντήρησης. Ετσι οι επαγγελματίες, αντί να αποκτήσουν ένα φορτηγό μεταχειρισμένο λίγων ετών ελεγμένο και αξιόπιστο στη μισή τιμή, θα πρέπει να καταφύγουν στη λύση του καινούργιου που είναι πολύ ακριβότερο στην τιμή αλλά και στα ανταλλακτικά. Αν ο επαγγελματίας ενδεικτικά χρειάζεται για το ταμπλό από 1.500 έως 2.500 ευρώ, για τον εγκέφαλο 3.500 ευρώ ,είναι προφανές ότι σε περίπτωση βλάβης θα αντιμετωπίσει μεγάλο πρόβλημα. Να αποφασίσουμε λοιπόν, υπεύθυνα πότε ένα όχημα είναι καθαρό και να μην προκαλούμε οικονομικό έμφραγμα στον χώρο των επαγγεματικών οχημάτων και για τους εμπόρους, αλλά και τους ιδιοκτήτες. Αναστάτωση που προκαλείται με αποφάσεις όπως αυτή της υποχρέωσης των νέων μεταφορικών εταιρειών , σύμφωνα με το νέο νομοσχέδιο, να αγοράσουν φορτηγά Euro4, Euro5 , απορρίπτοντας μεταχειρισμένα οχήματα ακόμη και 3ετίας ή 5ετίας, αυτά άραγε αν τα έχουν θα τα πουλήσουν; Και ποιος θα τα αγοράσει; Και σε ποια τιμή; Οι δημόσιες υπηρεσίες και οι δήμοι προμηθεύονται άραγε ακόμη οχήματα 5ετίας και αν ναι, γιατί; Ας κατανοήσουν, λοιπόν, όλοι οι υπεύθυνοι ότι το φορτηγό είναι προσωπική περιουσία, εργαλείο επιβίωσης που συντηρεί χιλιάδες οικογένειες, είναι επένδυση μιας ζωής και πρέπει να αντιμετωπίζεται με τον ανάλογο σεβασμό.»

Ένα ακόμη σοβαρό θέμα που απασχολεί το χώρο των επαγγελαμτικών οχημάτων είναι το θέμα του ABS. Η προχειρότητα με την οποία αντιμετωπίστηκε, χωρίς να ληφθούν σοβαρά οι επιπτώσεις που θα προκαλέσει, αλλά και η αδυναμία άμεσης εφαρμογής, λαμβανομένου υπόψη τεχνικών και οικονομικών στοιχείων, αποδεικνύεται από τα γεγονότα που μεσολάβησαν από το 2003! μέχρι και τις μέρες μας, με νομοσχέδιο που είχε καταθέσει το Υπουργείο Μεταφορών.

Ν.Α « Το νομοσχέδιο για την υποχρεωτική ύπαρξη συστήματος αντιμπλοκαρίσματος ABS στα οχήματα που θα ταξινομούνταν στην Ελλάδα μετά την 31/12/2003, αποτέλεσε ισχυρό πλήγμα για τον κλάδο των επαγγελματικών οχημάτων. Ένα νομοσχέδιο με καταστροφικές συνέπειες για το μεταχειρισμένο όχημα και αρκετές ασάφειες όσων αφορά τους επιτακτικούς λόγους εφαρμογής του. Ξεκινήσαμε, τότε, έναν αγώνα ενημέρωσης των υπεύθυνων και αρμόδιων φορέων για το «παράλογο» του νομοσχεδίου, χωρίς αποτέλεσμα. Τελικά η δικαίωση ήρθε με απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, ενώ με προσωρινή διαταγή το Υπουργείο τελικά προχώρησε σε τροποποίηση της απόφασης 32500/1562/2003 (Β’ 751) για την ταξινόμηση κατηγοριών μεταχερισμένων οχημάτων χωρίς σύστημα αντεμπλοκής (ABS), με ημερομηνία άφιξης στη χώρα 11/9/2003 και πρίν. Μάλιστα επρόκειτο για οχήματα που είχαν πρώτα εγγραφεί/ ταξινομηθεί σε χώρες της Ε.Ε. χωρίς να αντιμετωπίσουν κάποιο πρόβλημα, μόνο στη χώρα μας υπήρχε το πρόβλημα. Το θέμα επανήλθε πάλι από το Υπουργείο Μεταφορών και έχει ξεκινήσει πάλι ένας αγώνας ενημέρωσης και έχοντας ασκήσει όλα τα ένδικα μέσα, παραμένουμε σε εγρήγορση.»

Το θέμα του ABS είναι κάτι που θα εξετάσουμε λεπτομερώς σε επόμενο τεύχος, με τεκμηριωμένα στοιχεία τεχνικής και οικονομικής ανάλυσης, ώστε να αποσαφηνιστεί ο τρόπος υιοθέτησης της νέας τεχνολογίας με ορθολογικό τρόπο στα μεταχειρισμένα οχήματα, χωρίς επιπλοκές, με όλες τις προβλεπόμενες από το Νόμο διατάξεις και χωρίς μεγάλο οικονομικό κόστος για τους εμπόρους και τους ιδιοκτήτες.

Ν.Α « Το ABS δεν είναι πανάκεια, δεν θα λύσει όλα τα προβλήματα των επαγγελματιών, των αυτοκινητιστών και δεν θα αποτρέψει τον οικονομικό «μαρασμό» του χώρου που δραστηριοποιούμαστε. Όσον αφορά το θέμα της ασφάλειας , μπορούμε να προχωρήσουμε σε διάλογο με τους αρμόδιους φορείς, καταθέτοντας όχι μόνο την εμπειρία μας, αν αυτή τη θεωρούν υποκειμενική, αλλά και τεκμηριωμένα στοιχεία για την αποτελεσματικότητα ή όχι της συγκεκριμένης τεχνολογίας. Και για τις περιπτώσεις χορήγησης βεβαίωσης ABS υπάρχουν αρκετά πράγματα που δείχνουν προχειρότητα. Η χορήγηση βεβαίωσης εκδίδεται από το εργοστάσιο κατασκευής, τον εξουσιοδοτημένο αντιπρόσωπο ή το ΚΤΕΟ εφόσον αυτό είναι δυνατό!. Όσον αφορά τις βεβαιώσεις αυτές υπάρχει κάποιος τιμοκατάλογος χρεώσεων, κάποια προβλεπόμενη δαπανηρή διαδικασία τεχνικού ελέγχου που προαπαιτείται της έκδοσης της βεβαίωσης που δικαιολογεί την οποιαδήποτε «κυμαινόμενη» χρεώση από 100, 180 έως 300 ευρώ, και δεν πρόκειται για «προφορικές γνωμοδοτήσεις», αλλά τιμολόγια παροχής βεβαιώσεων.»

Περισσότερες λεπτομέρειες σε επόμενα τεύχη, για όλα τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο χώρος των μεταχειρισμένων επαγγελματικών οχημάτων και την πίεση που του ασκείται άμεσα ή έμμεσα.

Ν.Α. « Αρκετά είναι τα θέματα για τα οποία αγωνιζόμαστε και αφιερώνουμε χρόνο από την επαγγελματική, αλλά και προσωπική μας ζωή για την προάσπιση των δίκαιων αιτημάτων μας. Είναι μια προσπάθεια για την επιβίωση του επαγγελματία εμπόρου του επαγγελματία ιδιοκτήτη, του επαγγελματία οδηγού και κατ΄επέκταση της ελληνικής οικονομίας, βασικό κομμάτι της οποίας αποτελούμε και εμείς και συμβάλλουμε τα μέγιστα αφενός με τη παροχή αξιόπιστων και οικονομικών υπηρεσιών, αφετέρου με την καταβολή των αντίστοιχων φόρων που τόσο χρειάζεται η χώρα μας σ΄αυτή τη δύσκολη συγκυρία. »

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου