Τετάρτη 22 Δεκεμβρίου 2010

Αυτοκινητόδρομος vs ΤΕΜΠΗ

Η περιοχή των Τεμπών είναι μια κοιλάδα, η οποία σχηματίζεται μεταξύ των δύο βουνών τον Όλυμπο και την Όσσα. Για τους φυσιολάτρες και τους επισκέπτες υπάρχουν πανέμορφα τοπία να επισκεφθούν καθώς αποτελούν ένα πανέμορφο πέρασμα του Πηνειού ποταμού και το Φαράγγι με την απαράμιλλη φυσική ομορφιά. Για τους οδηγούς αποτελούν ένα πέρασμα "προβληματικό" πέρασμα καθώς αποτελεί προς το παρόν το στενότερο κομμάτι της εθνικής οδού Αθηνών - Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για τον αυτοκινητόδρομο Α1 με αρχή στην Αττική (στην προέκταση της Λ. Κηφισού) και κατάληξη το Συνοριακό σταθμό των Ευζώνων. Αποτελεί κύριο πέρασμα από την Θεσσαλία στη Μακεδονία και αυτό μεγιστοποιεί το ρόλο που διαδραματίζουν στις οδικές εμπορευματικές μεταφορές και κατ' επέκταση στην εθνική οικονομία. Αλλά πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.

Ιστορική Αναδρομή



Η ιστορία του συγκεκριμένου οδικού άξονα ξεκινάει το 1962 με την κατασκευή του τμήματος Αθήνας - Λαμίας (με 2 λωρίδες κυκλοφορίας μία κανονική και μία βοηθητική), ακολουθεί το κομμάτι Λαμία - Λάρισα το 1967. Το τμήμα Λάρισα - Αικατερίνη είχε κατασκευαστεί νωρίτερα το 1959 και αυτό περιλάμβανε το κομμάτι της Κοιλάδας των Τεμπών που λόγω της ιδιομορφίας του εδάφους ο δρόμος είχε συνολικό πλάτος 10μ. αντί 14μ. και την ίδια χρονιά λειτούργησαν και τα διόδια στην συγκεκριμένη περιοχή! Η κατασκευή του τμήματος Λάρισα - Αικατερίνη αποτελούσε μέρος του σχεδίου εκσυγχρονισμού του οδικού δικτύου της περιοχής που ξεκίνησαν το 1954 και ολοκληρώθηκαν το 1959. Πληρούσε τις τεχνικές προδιαγραφές της εποχής (λωρίδες κυκλοφορίας) και περιλάμβανε το στενό πέρασμα των Τεμπών. Το συνολικό κόστος του έργου ανήλθε στο ποσό των 296 εκατομμυρίων ευρώ. Το τμήμα των Τεμπών αξίζει να αναφερθεί ότι κατασκευάστηκε από μονάδες μηχανικού του Στρατού (ΜΟΜΑ) και από τις αρχές της δεκαετίας του 1990 ξεκίνησαν οι εργασίες διαμόρφωσης του δρόμου σύμφωνα με τις προδιαγραφές αυτοκινητόδρομου.

Δυστυχήματα



Το συγκεκριμένο "πέρασμα" δυστυχώς έχει χαρακτηριστεί ως "καρμανιόλα" και όχι άδικα. Λόγω της στενότητας του δρόμου και της αυξημένης κυκλοφορίας έχουν καταγραφεί τραγικά δυστυχήματα. Τον Οκτώβριο του 1999 ένα πούλμαν που μετέφερε φιλάθλους τους ΠΑΟΚ που επέστρεφαν μετά από αγώνα της αγαπημένης τους ομάδας στην Αθήνα συγκρούστηκε με διερχόμενο φορτηγό. Συνέπεια του τροχαίου ήταν να χάσουν την ζωή τους 6 συνάνθρωποί μας. Τον Απρίλιο του 2003 ένα πούλμαν με μαθητές από το Μακροχώρι Ημαθίας που επέστρεφαν από σχολική εκδρομή, βρέθηκε στο πέρασμα των Τεμπών στην αντίθετη κατεύθυνση δίπλα από ένα φορτηγό που μετέφερε νοβοπάν και μελαμίνες. Το φορτίο που μετέφερε το φορτηγό έπεσε στο δρόμο και πάνω στο λεωφορείο με τραγικό απολογισμό το θάνατο εικοσιένα μαθητών και τον τραυματισμό άλλων τριάντα δύο. Τα τελευταία χρόνια προστέθηκε και ο φυσικός παράγοντας στην πρόκληση δυστυχήματος στα Τέμπη. Οι κατολισθήσεις που προκλήθηκαν τον Δεκέμβριο του 2009 είχαν ως αποτέλεσμα το θάνατο του Ιταλού μηχανικού διευθυντή της κοινοπραξίας που επέβλεπε τις εργασίες κατασκευής του νέου τμήματος των Τεμπών.

Κλείσιμο των Τεμπών

Το φαινόμενο των κατολισθήσεων στην Κοιλάδα των Τεμπών έχει προκαλέσει το κλείσιμο του κεντρικού οδικού άξονα Αθήνας - Θεσσαλονίκης δύο φορές. Οι κατολισθήσεις το 2009 προκλήθηκαν έπειτα από έντονες βροχοπτώσεις που σε συνδυασμό με την γεωλογική μορφολογία των Τεμπών, προκάλεσαν διαβρώσεις και πίεση στα πετρώματα, όπως και οι δονήσεις από τις εκρήξεις για τη διάνοιξη των νέων τούνελ. Τότε, είχε διακοπεί η συγκοινωνία στο συγκεκριμένο οδικό τμήμα και η διέλευση των οχημάτων γινόταν από παρακαμπτηρίους, με σχέδιο το οποίο περιλάμβανε ειδική σήμανση, χρησιμοποίηση τροχαίας και φυσικά την υπομονή των οδηγών. Μια διαδικασία που επιβάρυνε ιδιαίτερα, από οικονομικής άποψης, το κλάδο των μεταφορών. Περνώντας και τις καλύτερες προσδοκίες τα Τέμπη ξαναδόθηκαν προσωρινά στην κυκλοφορία, τον Απρίλιο του 2010, γεγονός που συνέπεσε με τη γιορτή του Πάσχα και τελικά τον Μάιο, μετά την πάροδο περίπου 4,5 μήνες. Το άνοιγμα των Τεμπών προκάλεσε ενθουσιασμό των οδηγών ιδιαίτερα των επαγγελματιών καθώς η ταλαιπωρία που είχαν υποστεί ήταν μεγάλη. Μικρότερης έκτασης κατολίσθηση που προκλήθηκε τον Οκτώβριο που μας αφενός δεν αποδείχτηκε σοβαρή για να κλείσει πάλι ο δρόμος, αφετέρου απέδειξε την αναγκαιότητα επίσπευσης της κατασκευής των εναλλακτικών διαδρομών για τη παράκαμψη των Τεμπών (σήραγγες).

Έργο αποφυγής Τεμπών – Σήραγγες

Οι σήραγγες των Τεμπών αποτελούν την λύση για την ασφαλή διέλευση με την παράκαμψη της Κοιλάδας και της εργασίες έχει αναλάβει η "Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε.". Η πρώτη βρίσκεται στο ύψος του Ευαγγελισμού και έχει ολοκληρωθεί η διάνοιξή της συνολικής απόστασης 2 χιλιομέτρων. Με την έξοδο από τη σήραγγα αυτή, στη περιοχή των Αμπελακίων, ακολουθεί μετά από λίγο η δεύτερη σήραγγα, στο ύψος του Κισσάβου, με συνολικό μήκος 6 χιλιόμετρα (η μεγαλύτερη των Βαλκανίων) που καταλήγει στο Ομόλιο. Για την κατασκευή του έργου οι υπεύθυνοι χρησιμοποίησαν και εκρηκτικά για τη διάνοιξη κάποιων τμημάτων, καθώς βρέθηκαν αντιμέτωποι με πετρώματα που με κλασσικές τεχνικές εξόρυξης και αποκόλλησης δεν ήταν δυνατόν να αφαιρεθούν. Οι εκρήξεις, είναι ελεγχόμενες και σύμφωνα με τους υπεύθυνους του έργου επιτυγχάνεται πρόοδος του έργου κατά 18 μέτρα την ημέρα με τη χρησιμοποίηση αυτής της τεχνικής, καθώς δεν έχουν εντοπίσει ακόμη κάποιο πέρασμα μεγάλης ποσότητας νερού ή άλλον εμπόδιο που θα καθυστερήσει την καθημερινή απομάκρυνση των 450 κυβικά βράχου. Οι εργασίες προχωρούν παρουσία και ειδικών σπηλαιολόγων της Εφορίας Σπηλαιολογίας, οι εμπειρία των οποίων κρίνεται απαραίτητη σε τέτοια κατασκευαστικά εγχειρήματα. Φυσικά, το παρών δίνουν και εκπρόσωποι της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, για τυχόν ευρήματα που θα προκύψουν από την εκσκαφή.
Τις δύο πρώτες σήραγγες διαδέχεται η νέα γέφυρα στον Πηνειό και μετά από μερικά χιλιόμετρα ακολουθεί ένα τρίτο τούνελ με είσοδο στο ύψος του Παντελεήμονα. Η συνολική του έκταση φτάνει τα 2,7 χιλιόμετρα, και για την κατασκευή του οι υπεύθυνοι της κοινοπραξίας δεν συνάντησαν ιδιαίτερες εδαφολογικές δυσκολίες (βράχους).
Η ολοκλήρωση του έργου που θα δώσει ανάσα σε όλους τους επαγγελματίες που διασχίζουν καθημερινά το συγκεκριμένο σημείο, αναμένεται μέχρι το τέλος του 2012, αν και υπάρχουν αισιόδοξες φωνές που αναφέρουν ότι μέχρι το Σεπτέμβριο, αν όλα εξελιχθούν καλά, μπορεί οι σήραγγες να έχουν δοθεί στην κυκλοφορία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου